Wednesday 20 July 2016

5 Langkah Mudah Tingkatkan Hidup Anda Dari Biasa-Biasa Kepada Luar Biasa




Pernah dengar orang cakap, "Hidup sekali saja, buat yang terbaik!". Jadi di sini SD nak share dengan korang antara 5 langkah mudah untuk tingkatkan hidup anda.



1. Kelilingi diri anda dengan orang yang boleh buka minda anda.
Dahulu, SD mengidamkan sebuah bisnes yang boleh membantu meningkatkan taraf kehidupan SD dari makan gaji. Jadi, SD tukar logistik SD. SD banyak bergaul dan berkawan dengan orang yang dah ada bisnes. Di situ, SD dapat rasakan yang pemikiran mereka ni lain dari kawan yang makan gaji. Dari segi mereka bersembang, berfikir dan bertindak. Mereka lebih fikirkan aset dari liabiliti. SD dapat rasakan yang kehidupan ni boleh pergi lebih jauh dan tinggi lagi.

2. Re-Frame the impossible
Setelah SD dah berkawan dengan mereka, langkah seterusnya, SD perlu upgrade mindset ni. Dari biasa-biasa kepada luar biasa! Bila SD rasakan sesuatu perkara itu mustahil, SD perlu ingat, itu adalah sekadar anggapan semata-mata. SD akan realisasikan perkara itu walau apa pun yang terjadi.

Untuk "re-frame the impossible" ni, SD akan senaraikan apakah perkara yang menghalang SD untuk berjaya. Apa dia faktor yang membuatkan SD takut untuk buat. Atau ia hanyalah anggapan yang salah sehingga membuatkan SD tak berjaya dari dulu? Senaraikan. Cari jalan penyelesaian kepada perkara yang menghalang anda tu.

3. Keluar dari pemikiran kolot
Kebanyakan orang berfikir untuk menjadi kaya perlu kerja keras. Pemikiran ini terlalu kecil. Banyak peluang besar muncul bila SD berkawan dengan orang-orang yang SD sebut di atas. Laburkan masa anda dengan problem-solver ini. InsyaAllah hidup anda akan lebih meningkat. 

4. Melabur dalam pelaburan yang betul dan jangka masa panjang
Sekarang banyak skim pelaburan yang anda boleh sertai. Itu anda boleh study sendiri. Betul. Banyak pelaburan yang bagus ada sekarang ini. Insurans contohnya, anda melabur beberapa ratus sebulan, jika terjadi apa-apa pada anda, insyaAllah sedikit sebanyak terjamin juga pasangan dan anak-anak anda. Fikirkan untuk long term. Pelaburan adalah untuk jangka masa panjang.

5. Hadirkan diri anda dalam kelas ilmu tentang perniagaan
Banyak kelas yang ada lebih-lebih lagi sekitar lembah kelang ni. Contohnya seperti kelas Dr. Azizan, Najib Assadok dan macam-macam lagi. Dari situ juga anda boleh membina networking dengan orang-orang seperti SD sebut di atas tu. Anda akan lebih positif, yakin dan kuat! InsyaAllah hidup anda akan berubah.

No comments:

Post a Comment